پرونده غار اسپهبد خورشید




پرونده‌ غار «اسپهبد خورشید» برای ثبت جهانی آماده می‌شود






مدیر پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران گفت: در صورت فراهم شدن شرایط، مطالعات باستان‌شناسی در غار «کمیشان» انجام می‌شود.









علی ماهفروزی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: امسال اگر شرایط فراهم شود، قصد داریم مطالعات باستان‌شناسی و بررسی‌هایی را در حواشی غار کمیشان در استان مازندران با محوریت دوره‌ی پارینه‌سنگی انجام ‌دهیم.

وی پیش از این درباره‌ی غار کمیشان که یک غار بکر در شرق شهرستان نکا و غرب شهرستان بهشهراست، گفته بود: در این غار که یک ایوان جلویی و دو دهلیزمانند در قسمت جنوبی دارد، اطلاعات خوبی را از دوره‌ی فراپارینه‌سنگی و نوسنگی می‌توان به‌دست آورد. همچنین حفاری‌های غیرمجاز کوچکی که بعضا انجام شده، متأسفانه سبب شده‌اند که لایه‌های آغازین این غار کمی دارای اضطراب باشند. البته حفاری‌های غیرمجاز خیلی عمیق نیستند و در بافت اصلی، سیستم زندگی گروه‌های ابتدایی را در این مناطق می‌توان بازسازی کرد.

ماهفروزی همچنین در ادامه اظهار کرد:‌ علاوه بر مطالعه‌ی غار کمیشان تلاش می‌کنیم، اقدامات لازم را برای تهیه‌ی پرونده‌ی ثبت جهانی غار «اسپهبد خورشید» در شهرستان سوادکوه انجام دهیم.

او در این‌باره گفت: غار اسپهبد خورشید ویژگی‌های مختلفی برای معرفی با هدف ثبت در فهرست میراث جهانی دارد. در این غار، آخرین اسپهبدان، یعنی بازماندگان دوره‌ی ساسانی زندگی می‌کردند و زمانی که این غار فتح شد، دوره‌ی ساسانی در مازندران برای همیشه به تاریخ سپرده شد. پس از آن، در تمام استان مازندران دوره‌ی اسلامی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به وجود تاقی در این غار که به‌عنوان بزرگ‌ترین تاق طبیعی در دنیا شناخته می‌شود، اضافه کرد: قرار گرفتن این غار در مسیر تهران ـ شمال و محور فیروزکوه، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که سبب شده، غار اسپهبد خورشید برای ثبت در فهرست میراث جهانی انتخاب شود.

به گزارش ایسنا، قرار است در کنار غار «هوتو و کمربند» در شهرستان بهشهر نیز که قدمتی حدود 12هزار سال دارد و در فهرست آثار ملی ثبت شده است، یک مجموعه‌ی فرهنگی ـ گردشگری راه‌اندازی شود.

منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد