تخریب غارهای سادرمن در جاسک/نابودی گور سه هزارساله

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان جاسک با قدمت چندین هزار ساله به عنوان مرکز داد و ستد و بازرگانی و دریابانی در گذشته دور در منطقه بوده، در سال 1616 میلادی انگلیس ها این شهر را به عنوان بندر تجاری خود انتخاب کرد که اولین محموله انگلیس ها در سال 1616 با کشتی از هند در جاسک پهلو گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان جاسک با قدمت چندین هزار ساله به عنوان مرکز داد و ستد و بازرگانی و دریابانی در گذشته دور در منطقه بوده، در سال 1616 میلادی انگلیس ها این شهر را به عنوان بندر تجاری خود انتخاب کرد که اولین محموله انگلیس ها در سال 1616 با کشتی از هند در جاسک پهلو گرفت.

در سال 1864 اولین خطوط تلگراف و کابل دریایی ایران از جاسک به هند ایجاد شد که ایران و هند را از طریق گواتر –جاسک – بندرعباس مرتبط می ساخت.

این شهرستان دارای آثار زیادی ازجمله "دخمه و گورستان" پیش از اسلام در 15 کیلومتری شمال خاوری شهر جاسک، در محلی به نام سعادتمند، "کوه سیبا" در میان شهرستان میناب و جاسک، آثار انگلیسیها و هلندیها، "اتاقهای ساسانی" آخر دماغه کوه مبارک، "امامزاده امیر دیوان"، "دژ پرتغالیها" در بندر جاسک، ساختمان "پست و تلگراف" 1869 میلادی و ساختمان "بنگله سرخ" 1294هـ. ق برخی از مکانهای دیدنی و تاریخی شهرستان جاسک را تشکیل می‌دهند.

کارشناس فرهنگی اداره ارشاد و مسئول فرهنگسرای شهید باهنر شهرستان جاسک در گفتگو با خبرنگار مهر به تلگراف خانه انگلیس ها اشاره کرد و گفت: تلگراف خانه انگلیسیها یکی قدیمی ترین تلگراف خانه های ایران است که ساختمان های آن دارای 400 سال قدمت دارد هم اکنون در منطقه نظامی (نیروی هوایی) قرار گرفته و در حال تخریب است.

عبدالرحمن لشگری زاده افزود: سال 1901 میلادی یعنی 109 سال قبل تلگراف خانه جاسک مرکزیت ارتباط کشورهای عمان، ایران و هند بوده و در آن زمان اهمیت ویژه‌ای داشته است.

وی گفت: این بنا در سال 1619 میلادی به عنوان اولین مرکز تجاری کمپانی هند شرقی در ایران در بندر جاسک ساخته که بعدها به تلگراف خانه تبدیل شد و به همین نام مشهور است.

وی عنوان کرد: شناساندن تاریخ و گذشته این سرزمین به جوانان امروز از بدیهیات است که با توجه به این‌که تلگراف خانه جاسک با شماره 16269 از سال 85 به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده، برای بازسازی و رسیدگی به امورات ابنیه تاریخی به علت قرار گرفتن در محدوده نظامی غیر ممکن است.

لشکری زاده به صنعت توریسم به عنوان یکی از سود آورترین صنایع جهان امروز اشاره کرد و گفت: در صورت بازسازی و رسیدگی به این بنای تاریخی مهم و ابنیه‌های تاریخی دیگر، بندر جاسک در جذب توریست بسیار موفق خواهد بود.

ابراهیم شمس نماینده میراث فرهنگی در شهرستان جاسک و بشاگرد گفت: در سال گذشته برای خارج کردن تلگراف خانه از منطقه نظامی جلساتی برگزار شد که در نتیجه با بقای این بنای تاریخی در منطقه نظامی موافقت شد.

ابراهیم شمس افزود: نیروی هوایی ارتش متعهد شده که نسبت به حفظ و نگهداری این بنای تاریخی کوشا باشد.



فانوس چشمک زن و برج هشدار دهنده

از جنوب که به بندر جاسک نزدیک می شوی ستونی بلند با دورنگ سیاه و سفید نظرها را بخود جلب می کند که نزدیک به 200 سال سر بر آسمان این بندر دارد تا راهنمائی باشد برای ناخدایان و دریانوردانی که در گذشته دور بر عرشه شناورهای خود، بادلهره این گذرگاه را می پییمودند. این برج هشدار دهنده به منظوراعلان خطر به شناورهایی ساخته شد که در هنگام روز ازکنار این بندرمی گذشته اند.

درسال1919 میلادی انگلیسی ها برای سلامت تردد در شب، برج چشمک زن دیگری در راس جاسک بنا کردند که به چراغ برخو معروف شد و بدین ترتیب این فانوس چشمک زن با فناوری زمان خود ماموریت یافت تا در هنگام تاریکی شب به کمک دریانوردان بشتابد و آنان را از خطر برخورد با صخره ها وعمق کم آب در این ناحیه آگاه کند. از آن تاریخ به بعد این دو برج روشن و خاموش نه تنها نقش خود را به عنوان دو برج هشدار دهنده بلکه به عنوان دو نشان و دوعلامت بر وجود بندری بنام جاسک، ایفا کردند.

فانوس چشمک زن درست در کنار قبرستان انگلیسی ها قرار گرفته بود که اکثرشان در نبرد معروف جاسک و در جنگ با پرتغالیها و هلندی ها، در معیت کاپیتان شلینگ از ناو لندن جان باخته بودند. این فانوس به فاصله 500 متر از برج سیاه و سفید و درست در امتداد این برج بنا شده است.

نکته دیگر اینکه چراغ برخو ضمنا در نزدیکی محلی بنام کابل هوز (cable house) قرارگرفته که زمانی نقطه شروع خطوط تلگراف بین جاسک و مسقط و جاسک به بندر کراچی در پاکستان، بوده است، این فانوس شامل دو بخش شرقی وغربی است و تا قبل از انقلاب توسط اداره بنادر مورد بهره برداری و مراقبت قرار می گرفته است.

نگهداری و بازسازی آثار تاریخی خواسته مردم شهرستان جاسک

حیدر حیدری نژاد، محقق گفت: غارهای سادرمن جاسک متعلق به دوران پیش از اسلام و گورستان سه هزار ساله کوه مبارک جاسک با بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی در حال خراب شدن است.

حیدری نژاد افزود: ایجاد یک دفتر نمایندگی برای حفاظت از آثار به جا مانده تاریخی این منطقه حداقل کاری است که سازمان میراث فرهنگی می‌تواند انجام دهد.

وی به تخریب چهار غار بزرگ تاریخی در کوه‌های سادرمن جاسک اشاره کرد و گفت: غارهای سادرمن جاسک در بازدید 40 سال قبل شامل پنج غار بزرگ و سه غار کوچک بود که متاسفانه هم اکنون تنها یک غار بزرگ به علت وجود ستونهایی که در میان دارد پا برجا مانده است.

این محقق عنوان کرد: این غارها در ارتفاع تقریبی دوهزار متری و فاصله 20 کیلومتری دریا در رشته کوه‌های کوتاه و بلند سادرمن قرار دارد در حالیکه وجود آثار و نشانه‌های دریا بر روی کوه‌های سادرمن بیانگر مجاورت دریا با این مکان بوده است.

حیدری نژاد به گورستان سه هزار ساله و اتاقهای ساسانی روستای کوه مبارک در فاصله 70 کیلومتری جاسک اشاره کرد و گفت: بعضی از محققان با استناد بر مستندات تاریخی همین گورستان قدمت این منطقه را از بین النحرین نیز بیشتر می‌دانند.

شهرستان جاسک با این همه آثار تاریخی از وجود یک دفتر نمایندگی میراث فرهنگی محروم است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد