کشف وپیمایش دو غار در بجستان

در پی اطلاعاتی که قبل از یکی از مناطق شهر بجستان به یکی از دوستان رسیده بود وبا هماهنگی ودعوت خانواده عزیز

معصومی به اتفاق سه نفر از دوستان با یک دستگاه خودرو شخصی در تاریخ پنجشنبه 21/6/92 ساعت 30/3 صبح عازم

بجستان شدیم.ساعت 30/7 به بجستان میرسیم وبلافاصله طی تماس تلفنی که محمد با راهنما داشت عازم روستای مزارشدیم

ودر آنجا صبحانه مهمان خانه قدیمی با معماری سنتی خانواده معصومی بودیم وپس از آمدن محسن عزیز و هماهنگی با او و

گرفتن اطلاعاتی در مورد مناطقی که او سراغ داشت واحتمال وجود غار در این مناطق میداد تصمیم این شد که دو منطقه را

برای این دوروز برنامه انتخاب کنیم. 

 

وسایلمان را آماده کردیم ودر ساعت30/8 به اتفاق راهنما ویک دستگاه وانت پیکان به سراغ منطقه اول که کمراحمد نام داشت

می رویم .پس از حدود 30 کیلومتر طی جاده کویری وگذر از معادن سنگ بسیار که اکثر آنها پس از یک برداشت اولیه به همان

صورت رها شده است وجلوه زشتی به کوههای منطقه داده که البته گمان می رود یا بخاطر نامرغوب بودن این معادن ویا به

احتمال قریب به یقین فقط به خاطر استفاده از وامهای بانکی مربوطه به حوزه زیبای کویری چنین آسیبی وارد شده است.لختی

را به تماشای این مناظر نه چندان دلنواز میگذرانیم وادامه مسیر می دهیم. من طبق روال همیشه کل مسیر را با جی پی اس

ثبت میکنم. به پای کمر احمد میرسیم. کمر در گویش محلی به معنی دیواره است ودهانه غار مذکور در میانه این دیواره قرار

دارد که دسترسی به آن فقط با صعود ویا فرود از این دیواره امکان پذیرمی باشد.

بر پایه یک باور قدیمی در حدود 100 سال پیش مردم محلی این منطقه معتقد بودند که روی این کمر یا همان دیواره دهانه چاهی است که در دهانه آن تنه درخت بنه بزرگی قرار دارد والبته به اعتقاد ایشان عمق این چاه زیاد است.

پس از بررسی ومشخص کردن محل دقیق دهانه تصمیم می گیریم که از این دیواره فرود بیاییم .وسایل لازم را به همراه آب وغذا به بالای دیواره منتقل می کنیم.در بالای مسیر پس از تعویض لباس وپوشیدن ست غارنوردی اقدام به برقراری کارگاه توسط بولت که معمولا هم زمان بر است ٬ می کنیم. من بعد از یک فرود 30 متری تا طاقچه  اول وادامه یک فرود 15 متری به دهانه چاه می رسم.این طاقچه جای مناسبی برای مانندن است وتصمیم می گیرم که بقیه بچه ها هم در کنار من باشند تا به اتفاق به بررسی این چاه بپردازیم.محمد وحمید هم به من ملحق می شوند.در نگاه اولیه و باشرایطی که در پیش رویمان بود احتمال وجود یک غار را می دهیم. هر سه خوشحال که شاید توانسته باشیم موفق به کشفی شده باشیم.این طاقچه با یک شیب حدود 35 درجه به دهانه چاهی میرسد که البته با تعاریفی که شنیده بودیم کاملا متفاوت بود وهیچ تنه درخت در آنجا وجود نداشت والبته احتمال می رفت پس از گذشت سالیان طولانی پودر شده باشد.به هر روی تصمیم می گیریم که یک کارگاه با میخ برقرار کنیم واگر پس از بازدید وفرود از چاه آنرا مناسب برای پیشروی وکاووش دیدیم٬ در ادامه اقدام به ایمن سازی توسط تکنیک اس آر تی بنمائیم.در بالای طاقچه شکافی وجود داشت که با استفاده از دو میخ ناودانی کارگاهی زده و من اقدام به فرود میکنم به این امید که منجر به کشف جدیدی بشود.پس از طی یک شیب به دهانه چاه میرسم ٬ دو طرف دهانه پوشیده از سنگهای ریزشی است.

با احتیاط وارد دهانه شده وبه قسمت معلق چاه وارد می شوم.پس از یک فرود 15 متری به کف چاه رسیده و از چراغ پر نورتری استفاده کردم تا بتوانم کلیه جوانب غار را بررسی کنم که متاسفانه متوجه شدم این غار پس از یک تالار کوچک 3×2که مملو از جنازه کبوتران چاهی بود دیگر راهی برای ادامه ندارد وبن بست است.محمد هم به من پیوست وپس از بررسی دقیق تر هیچ راهی برای ادامه نیافتیم.به هر حال همین چند متر را هم کروکی  برمیداریم والبته با احساس تاسف چاه را صعود می کنیم.ساعت 30/2 است واقدام به صعود از طنابهای ثابت روی دیواره می کنیم.راهنمای ما محسن زودتر از ما به پای ماشین رفته بود وبا در آمدن ما از دیواره بساط چای و ناهار را فراهم کرده بود.پس از نیم ساعت ما هم به او ملحق می شویم که با شنیدن خبر بن بست بودن غار او هم متاسف می شود والبته این خبر دیگر به باورها وافسانه های قدیمی پایان می دهد.ناهار را در ساعت 4 صرف می کنیم وپس ازمشورت با بچه ها تصمیم می گیریم  که به منطقه بعدی برای کاووش برویم٬ که البته محسن اصرار دارد که شب را به روستا بازگردیم اما ما چون کلیه لوازم شب مانی ٬ چادر و آ ب داشتیم تصمیم می گیریم که شبی را در آرامش و سکوت کویر بگذرانیم.

با ماشین به منطقه ای به نام چهار قله می رویم که محسن می گوید غاری به همین نام در این منطقه قرار دارد که با توجه به اینکه دهانه هم در ارتفاع وبر روی دیواره قرار دارد تا کنون پیمایش نشده است. محسن به دلایل کاری روز بعد را نمی تواند با ما باشد به همین دلیل اطلاعات کاملی از محل قرار گیری دهانه به ما می دهد وپس از توصیه های زیاد در مورد خطر گزش خزندگان کویری خود به روستا باز میگردد.

با توجه به خستگی از کار امروز و وجود بارهای زیاد والبته نداشتن فاصله نه چندان زیاد تا دهانه تصمیم می گیریم در همین محل چادر زده وشب مانی کنیم.شب زیبا و آرامی را در پهنه کویر می گذرانیم وصبح ساعت 6 بیدار باش وبعد از خوردن صبحانه ومخفی کردن بارهای اضافه مان در میان چاهی در همان اطراف به طرف دهانه به راه می افتیم.پس از 20 دقیقه کوهپیمایی وارد منطقه ای می شویم که توسط چهار قله محصور شده است ودلیل نامگذاری آن به همین خاطر است.

یک دسته کل وبز را روی یکی از دیواره ها می بینیم که پس از دیدن ما وشنیدن صدایمان رم می کنند. لحظه ای را به دیدن این زیبائیهای منحصر به فرد می گذرانیم و راهمان را ادامه می دهیم.پس از گذر از یک آبشخور که برای دام ها ساخته شده دهانه غار را در ارتفاع 20 متری یک دیواره رویت می کنیم بدون هدر دادن وقت آماده صعود می شویم. محمد مسیر را صعود میکند وبه دهانه می رسد٬منتظر می مانیم تا اطلاعاتی در مورد غار به ما بدهد که محمد پس از لحظه ای نوید عمق بیشتر ووجود گذر گاههای بیشتری را به ما می دهد.طناب را ثابت می کند و ما هم به دهانه می رسیم.وسایل و طنابها را به بالا منتقل کرده وابتدا به کاووش در غار وعکاسی می پردازیم.پس از بررسی راهروهای فرعی غار وتمام مواردی که احتمال می دادیم مسیری برای ادامه کاووش باشد که حدود یک ساعت طول کشید٬کار کاووش پایان می پذیردوبه جهت برداشت یک کروکی علمی ودقیق به دهانه باز می گردیم. برداشت کروکی از تمام زوایای غار هم یک ساعت زمان می بردوبعد از اتمام کارمان شروع به فرود وجمع کردن طنابها می کنیم.در بیرون غار محمد طی یک تماس تلفنی به محسن خبراتمام کارمان را می دهد وما هم آماده می شویم که به محل قرار دیروزمان برگردیم.ساعت حدود 2 بعد ازظهر محسن برای بردن ما به روستا می آید.پس از رسیدن به روستا با میزبانی گرم خانواده معصومی مواجه می شویم وبعد از صرف ناهار در کنار این خانواده با خاطره ای خوش از این کاووش وپیمایش وبا دستی پر در ساعت 4 به طرف نیشابور حرکت میکنیم.

در مجموع اجرای این برنامه تیم موفق به کشف وپیمایش دو غار که البته غار اول با نام کمر احمد پس از برداشت حدود 24 متر کروکی بن بست اعلام شد ومنطقه دوم وغار بعدی به نام چهار قله در کل با 79 متر کروکی ثبت گردید.

در پایان از تمام عزیزانی که همراه ویاور ما در اجرای این برنامه بخصوص خانواده گرم وصمیمی معصومی و البته محسن  عزیزبودند٬ نهایت قدردانی را داریم.                                                                           

اسامی نفرات تیم :                                                              گزارش از: مهدی لگزیان

محمد قاراچشمه              سرپرست

حمید دورخشان

مهدی لگزیان


طول وعرض جغرافیایی غار کمر احمد: N:34 35 117و E:58 00 508


طول وعرض جغرافیایی غار چهار قله: N:34 37 357و  E:58 01 397










                     کروکی غار چهار قله                     


نظرات 1 + ارسال نظر
محسن شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:35 ق.ظ

سلام دوستان(محمداقا آقا مهدی و آقا حمید گل ) دمتون گرم جونی گرفتیم با خوندن این مطلب
واقعا سایت پربار و بروزی دارین
لذت بردم وقتی دیدم مناطق اطراف روستام اینقدر علمی و دقیق مورد بحث واقع شدن . واقعا خداقوت

سلام محسن جان .دم شما هم گرم .ممنون از اینکه به ما سری زدی.
خدمت خانواده و تمام همشهریان عزیز سلام برسان.امیدوارم که در آینده ای نزدیک شما رو ببینم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد