کشف دومین غار عمیق ایران



گروهی از غارنوردان فدراسیون کوهنوردی موفق شدند به عمق 568 متری غاری در ارتفاعات رشته کوه های اطراف کرمانشاه دست یابند و دومین غار عمیق کشور را کشف کنند.
گروهی از غارنوردان فدراسیون کوهنوردی در ارتفاعات رشته کوه های اطراف کرمانشاه دومین غار عمیق کشور را کشف کردند.

به گزارش ایرنا از فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، با انجام اکتشافات جدید امیدهای جدی برای اکتشاف غارهای عمیق تر از هزار متر در ایران به وجود آمد و یکی از بزرگترین و مهمترین وقایع غارنوردی کشور در چند روز گذشته رقم خورد.

گروهی از غارنوردان فدراسیون کوهنوردی موفق شدند به عمق 568 متری غاری در ارتفاعات رشته کوه های اطراف کرمانشاه دست یابند و دومین غار عمیق کشور را کشف کنند.

این غار با نام J2.1 که در محل به «جوجار» معروف است پس از غار «پراو» با عمق 752.5 متر در رده دوم عمیق ترین غارهای ایران قرار گرفت.

پیش از این، غار «سم» با 406 متر دومین غار عمیق ایران بود.

شواهد حکایت از عمق بیشتر این غار دارد و اعضای تیم در حال برنامه ریزی برای ادامه اکتشاف هستند، در جریان این برنامه قریب به 100 دهانه غار در منطقه بررسی و علامت گذاری شد که بعضا عمقی بیش از 100 متر دارند.

اورست غارهای خاور میانه در کرمانشاه پاکسازی شد

بهمن مشتکوب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار کرد: عملیات پاکسازی غار پراو  به همت انجمن غارشناسان کشور و تلاش بی‌وقفه 30 نفر غارنوردان حرفه‌ای کشور از سال گذشته آغاز و در 2 مرحله انجام شد و در نهایت خطرناکترین غار جهان پاکسازی و در وضعیت مطلوبی قرار گرفت.

رئیس هیئت کوهنوردی کرمانشاه با اشاره به موقعیت جغرافیایی غار پراو افزود: این غار در 12کیلومتری شمال شرق کرمانشاه با ارتفاع 3هزار و 100 متر، 751 متر عمق و نیز 26 حلقه چاه قرار گرفته است و به دلیل وجود گردنه‌های صعب‌العبور و طاقت فرسا از خطرناک‌ترین غارهای جهان محسوب می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت کوهنوردی استان کرمانشاه گفت: اورست غارهای جهان پس از یکسال تلاش طاقت فرسای ۳۰ نفر از غارنوردان حرفه‌ای از سراسر کشور و با جمع‌آوری ۸۰۰ کیلوگرم زباله پاکسازی شد.

  ادامه مطلب ...

سیمان و ماسه بجای آب و مواد غذایی


در حالی که غارنوردان داوطلب پاکسازی «پرآو» (عمیق‌ترین غار ایران) سه روز در انتظار رسیدن آب آشامیدنی و مواد غذایی در ارتفاعات 3100 متری کرمانشاه بودند با هلی‌کوپتری حامل دو کیسه سیمان و ماسه مواجه شدند!

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، عملیات پاکسازی غار «پرآو»، خطرناکترین و عمیق‌ترین غار ایران که دهنه‌ی آن در ارتفاع 3100 متری کوه «شیخ‌علیخان» استان کرمانشاه است، قرار بود از روز دوشنبه (هفتم مهرماه) آغاز شود.

 

ادامه مطلب ...

پاکسازی غار سیر به مناسبت روز غارهای پاک

 

طبق سنت هر ساله و در پی نامگذاری 2 مهر  به نام روز غارهای پاک و پاکسازی 100 غار در کل ایران غارنوردان نیشابور نیز مانند هر سال در یک اقدام مشترک با انجمن غار و غارشناسی ایرانیان و دیگر غارنوردان ایران عزیزمان اقدام به پاکسازی غار سیر نمودند.در این حرکت تعداد 14 نفر در ساعت 4 صبح روز جمعه مورخ 4/7/93 به طرف بردسکن و روستای سیرحرکت کردیم. پس از رسیدن به منطقه وصرف صبحانه به طرف دهانه غار رفته و پس از صحبت مختصری در مورد این روز مهم و در میان گذاشتن نکات مهم با غارنوردان پیرامون رعایت بعضی مسائل در مورد پاکسازی و همچنین در میان گذاشتن نکات مهمی در مورد بهداشت فردی به جهت حفاظت هر چه بهتر از غارها تیم ما مشغول پاکسازی شدند و به طور میانگین 10 کیلوگرم زباله از داخل غار جمع آوری میکنند که اعم آن را پلاستیک و شیشه و همچنین قوطی کنسرو تشکیل میدهدو پس از بازدید کل غار و عکاسی اقدام به فرود از دهانه کرده و برنامه در ساعت 4 از ظهر به پایان میرسد.














دستورالعمل نحوه پاکسازی غارها


مقدمه

غارنوردان همیشه  درمعرض خطرند ، این خطرات در پاکسازی غارها چندین برابر شده و آنان را تهدید می کند موضوع ایمنی در کارهای فنی در ذهن عزیزان غارنورد نهادینه شده و هرفرد با گذراندن دوره های آموزشی ، تمرین و ممارست و استفاده از ابزار و لوازم استاندارد می تواند درصد خطرات و آسیب دیده گی را به حداقل برساند .

  

ادامه مطلب ...