اورست غارهای خاور میانه در کرمانشاه پاکسازی شد

بهمن مشتکوب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار کرد: عملیات پاکسازی غار پراو  به همت انجمن غارشناسان کشور و تلاش بی‌وقفه 30 نفر غارنوردان حرفه‌ای کشور از سال گذشته آغاز و در 2 مرحله انجام شد و در نهایت خطرناکترین غار جهان پاکسازی و در وضعیت مطلوبی قرار گرفت.

رئیس هیئت کوهنوردی کرمانشاه با اشاره به موقعیت جغرافیایی غار پراو افزود: این غار در 12کیلومتری شمال شرق کرمانشاه با ارتفاع 3هزار و 100 متر، 751 متر عمق و نیز 26 حلقه چاه قرار گرفته است و به دلیل وجود گردنه‌های صعب‌العبور و طاقت فرسا از خطرناک‌ترین غارهای جهان محسوب می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت کوهنوردی استان کرمانشاه گفت: اورست غارهای جهان پس از یکسال تلاش طاقت فرسای ۳۰ نفر از غارنوردان حرفه‌ای از سراسر کشور و با جمع‌آوری ۸۰۰ کیلوگرم زباله پاکسازی شد.

  

رئیس هیئت کوهنوردی کرمانشاه با اشاره به موقعیت جغرافیایی غار پراو افزود: این غار در 12کیلومتری شمال شرق کرمانشاه با ارتفاع 3هزار و 100 متر، 751 متر عمق و نیز 26 حلقه چاه قرار گرفته است و به دلیل وجود گردنه‌های صعب‌العبور و طاقت فرسا از خطرناک‌ترین غارهای جهان محسوب می‌شود.

مشتکوب در تشریح روند جمع‌آوری زباله در غار پراو بیان کرد: زباله‌های موجود در این غاز از زمان اکتشاف غار توسط تیم‌های خارجی باقیمانده بودند و به دلیل بی‌توجهی برخی کوهپیمایان این غار در طول سالیان دراز مملو از زباله شده که عملیات پاکسازی در 2 نوبت و هرنوبت به مدت 15 روز انجام که در نهایت بیش از 800کیلوگرم زباله از درون غار جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه عمودی بودن غار پراو عملیات جمع‌آوری زباله‌ها را با مشکل مواجه کرده بود افزود: جمع‌آوری زباله‌ها به عنوان کاری تخصصی  تنها به وسیله غارنوردان میسر بود و در حال حاضر زباله‌های جمع‌آوری شده و در دهانه غار قرار دارد که انتقال این زباله‌ها نیاز به وسایلی از قبیل بالگرد دارد.

رئیس هیئت کوهنوردی استان کرمانشاه خواستار همکاری ارگان‌های مربوطه و به ویژه سازمان محیط زیست به منظور انتقال زباله‌های جمع‌آوری شده به پایین غار شد و گفت: در حال حاضر درون غار از فضایی دلنشین و منظره‌ای زیبا برخوردار است و غارنوردان و کوه‌پیمایان باید در حفظ بهداشت غار نهایت تلاش خود را به کار ببرند.

مشتکوب با اشاره به پاکسازی کامل اورست غارهای جهان، از تدوین آئین‌‌نامه‌ای برای تردد غارپیمایان خبرداد و خاطرنشان کرد: براساس تصمیم هیئت کوهنوردی استان کرمانشاه مقرر شد به منظور حفظ پاکیزگی غار و عدم تکرار تجربه سخت جمع‌آوری زباله‌های غار پرو آئین‌نامه‌ای در این رابطه تدوین و ابلاغ شود.

غار پَراو در ارتفاع 3050 متری کوه پراو و در دوازده کیلومتری شمال‌شرق شهر کرمانشاه قرار دارد. در زمان کشف این غار بزرگترین غار عمودی دنیا بوده‌ است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن اطلاق کرده‌اند. این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه در سال 1388 توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام /


 

نظرات 1 + ارسال نظر
helen پنج‌شنبه 17 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 04:51 ب.ظ http://site01.asso.st

ســــلااااااااااااام
چه قالب قشنگی داره وبلاگت
مطالبت هم جالبن ☺
5611

سپاس از حسن توجه شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد