غار نمکدان طولانی ترین غار نمکی جهان برای توریسم تخریب می شود


به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، این همان غار نمکدان، طولانی‌ترین غار نمکی جهان است که دست بر قضا میان ژئوپارک قشم قرار گرفته و این روزها مسوولان ژئوپارک به جای محافظت از آن برای ثبت جهانی، فقط رویای گردشگری شدن‌اش را در سر می‌پرورانند، برای همین لودر به جان‌اش انداخته‌اند تا دریچه‌اش را عریض‌تر و راه‌اش را سهل‌تر کنند و حوضچه نمک در آن بسازند که با این دست‌درازی حتما هویت و اصالت نمکدان از بین خواهد رفت.

  


لودری که برای سناریوی نابودگرایانه غار نمکدان به میدان آورده شده، یک "بابْکت" کوچک است که جثه‌اش چندان به چشم نمی‌آید، اما همین گربه وحشی کوچک ماشینی، بخشی از این غار طبیعی را که وجودش برای جامعه محلی ارزشمند است، تخریب کرده است.



در این عملیات که با رمز "سکوت" در حال انجام است، کف و دیواره‌های دهنه ورودی شماره 3 تا حدود 20 متری غار خراب شده و حدود یک تن نمک هم خارج شده است! مردم بومی حاضر در محل می‌گویند راه برای ورود یک ماشین سواری به داخل غار باز شده است.

محوطه‌ دو دهنه ورودی دیگر غار نیز در این عملیات دچار آسیب شده و از حالت طبیعی خارج شده است.

همه این اتفاق‌ها از سوی اداره ژئوپارک قشم در حالی رخ می‌دهد که قرار برای بازگرداندن نام «ژئوپارک قشم» به فهرست جهانی ژئوپارک‌ها است، همانطور که حجت‌الاسلام محمدعلی زم، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شواری عالی مناطق آزاد گفته بود.

نمکدان قشم که اینقدر سنگ‌اش به سینه زده می‌شود، همان گنبد نمکی است که به اعتقاد غارنوردان با شش هزار و 580 متر طول، قابلیت ثبت جهانی و شکستن رکورد طولانی‌ترین غار نمکی جهان را که اکنون امتیاز آن در اختیار اسرائیل است دارد؛ غاری که «پل ویلیامز» مشاور یونسکو که متخصص کارْست و گنبدهای نمکی است را شگفت‌زده کرد تا حدی که از ایران خواست پیگیر ثبت جهانی آن در بین پنج گنبد نمکی مورد نظر یونسکو باشد و قول داد که در این راه همراه ایران خواهد بود.

همان غاری که فروردین‌ماه امسال کارشناسان، اساتید، غارنوردان و غارشناسانی از جمهوری چک و ایران به خاطرش در جزیره قشم گردهم آمدند تا راه‌های ثبت جهانی این غار را بررسی کنند. راه‌هایی که روی کاغذ مانده و هیچ سازمانی، متولی ثبت جهانی آن نشد و حالا هم به این روز افتاده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا


نظرات 1 + ارسال نظر
m.garajian یکشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 08:45 ق.ظ

خیلی خیلی جای تاسف داره .چرا کمپینی برای حفاظت از این غارها تشکیل نمیشه .چرا کوهنوردان و غار نوردان عزیز فکری برای این غار ها نمیکنند. با تاسف خوردن و دست روی دست گذاشتن لودرها متوقف نمیشن ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد