چک کردن طناب در غارنوردی

چک کردن طناب ! یکی از اصول اولیه غارنوردی فنی

تکنیکهای غارنوردی آلپی، که تکنیکهای سبکبار هم نامیده می شوند، مبتنی بر صعود و فرود بر روی فقط یک رشته طناب می باشد و بدین دلیل به آن تکنیکهای تک طنابه می گویند . (Single Rope Technique ) که مخفف آن SRT است . SRT نوین ترین شیوه پیمایش غارهای عمودی است که از دهه 70 تاکنون مورد استفاده قرار می گیرد .

در تکنیکهای SRT هیچ طناب پشتیبان و حمایتی وجود ندارد، بنابراین یک تک طناب تنها رشته زندگی غارنورد محسوب می گردد. هدف از نصب کارگاههای مجدد Rebelay  در بین مسیر، حفظ طناب از لبه های تیز و برنده یا مسیرهای در معرض ریزش آب جهت جلوگیری از وارد آمدن آسیب به طناب است. غارنوردی که مسیر را آماده می کند با دقت تمام طناب را از عوامل مخرب دور نگه میدارد که این امر نیاز به تجربه و مهارت دارد .

با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه جهت حفظ طناب، عواملی همچون ریزش سنگ، نصب ناصحیح کارگاه مجدد، استفاده نادرست ابزار بر روی طناب، عدم شستشوی طناب پس از هر بار استفاده در غار، استفاده از طناب در مکانی که از آن اطلاعی نداشتیم و .... ممکن است به هسته یا روکش طناب آسیب وارد کرده باشند .

این آسیب در محیط خارج از غار با یک بررسی ساده براحتی قابل تشخیص است، اما به محض ورود ما به دنیای زیر زمین و تاریکی مطلق و محدودیت نور و بینایی، کاملا خارج از دید و مخفی می ماند و مثل یک بمب ساعتی ممکن است در اولین فرود، منجر به پارگی طناب و یک فاجعه گردد !

چک کردن طناب، تنها رشته زندگی غارنورد، اولین اصل قبل از ورود به دنیای زیر زمین است. صرف کردن دقایقی برای چک کردن طنابها، هزینه اندکی است که شما برای یک عمر لذت بردن از غارنوردی می پردازید. این کار می تواند توسط تمام اعضای تیم انجام پذیرد. سانت به سانت طناب را زیر انگشتان خود تا بزنید تا اگر شکستگی مخفی در هسته طناب وجود دارد، آنرا لمس کنید. همزمان طناب را بدقت بازرسی کنید تا صدمات روکش طناب از قلم نیوفتد !

قسمت های آسیب دیده و مشکوک را با زدن یک گره پروانه از طناب خارج کنید ! (به کارآموزان هشدار دهید که هنگام عبور از گره از این حلقه خارج شده جهت نصب خودحمایت استفاده نکنند! روش صحیح عبور از گره را قبل از ورود به غار تمرین کنید !)

آماده سازی طناب شامل زدن یک گره هشت در انتهای طناب و بیرون نگه داشتن آن از کیسه بار است. سپس، همزمان که طناب را چک می کنید، شخص دوم آنرا داخل کیسه بار جمع می کند. سر طناب را هم جهت نصب کارگاه آماده نگه میدارید. می توانید آنرا به انتهای طناب گره زده و داخل کیسه بار قرار دهید تا هنگام نصب کارگاه براحتی آنرا پیدا کنید .

هرگز وارد غار نشوید مگر اینکه گره انتهای طناب را ببینید و اطمینان حاصل کنید که طناب چک شده است .

ممکن است چک کردن سانت به سانت برای تعداد زیادی طناب بسیار زمان بر به چشم آید، اما این زمان در برابر یک عمر غارنوردی لذتبخش بسیار ناچیز است!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد